
MENYELUSURI kota-kota fesyen di Eropah seperti London, Paris,
Milan dan Itali demi mendapatkan sebuah beg tangan koleksi terhad antara
tugasan pembeli peribadi atau “personal shopper’.
Mungkin untuk sesetengah pihak, kerjaya sebagai
‘personal shopper’ dilihat
menyeronokkan, hakikatnya ia sesuatu yang mencabar apatah lagi barangan yang
dititip bukan calang-calang harganya.
Bagi Wan Faizah Wan Ahmad, 40, bermula dengan niat
membantu kawan-kawan yang menitip barangan ketika menetap di luar negara tiga
tahun lalu, kini beliau serius menjadikan hobi membeli belahnya itu
sebagai satu kerjaya.
Dari koleksi pinggan mangkuk berjenama, barangan bayi dan kanak-kanak serta produk
fesyen seperti pakaian, beg tangan, alat solek dan aksesori, semuanya bermula
apabila beliau menetap di Manchester, United Kingdom selama tiga tahun kerana
menemani suaminya melanjutkan pelajaran.
“Ketika itu saya masih bekerja sebagai pramugari
dengan sebuah syarikat penerbangan tempatan. Apabila suami melanjutkan
pelajaran ke sana pada tahun 2011 dan membawa keluarga, kehidupan saya mula
berubah. Ini kerana sebagai seorang yang aktif bekerja selama hampir 20 tahun,
dan tiba-tiba menjadi suri rumah ia seolah-olah menjadi kejutan buat saya.
“Pelbagai aktiviti saya buat ketika itu untuk mengisi
masa lapang. Antaranya mengambil upah memasak untuk pelajar Malaysia di sana
sehinggalah apabila kawan-kawan dari Malaysia meminta saya membelikan beberapa
barangan untuk mereka. Dari suka-suka ia bertukar menjadi sesuatu yang serius,”
katanya ketika di temui di kediamannya di Kuala Lumpur.
Dibantu dengan kemajuan
teknologi dan kewujudan laman sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram,
pesanan produk-produk berjenama dari Eropah yang diterimanya semakin bertambah.
Aktiviti membeli belahnya
terus berlanjutan walaupun telah pulang ke Malaysia dua tahun lalu. Wan Faizah
masih menerima titipan dan jumlah pelanggan semakin meningkat. Dari lingkungan
kawan-kawan rapat, kini pelanggannya terdiri dari pengikut di Instagram dan
Facebooknya iaitu OnePekjah. Khidmat beliau juga turut digunakan oleh kalangan
VIP, artis, ahli perniagaan dan professional.
Ditanya mengapa khidmat pembeli peribadi semakin
mendapat tempat di kalangan masyarakat, Wan Faizah berkata ia didorong oleh
banyak faktor.
“Ada di kalangan pelanggan ingin mendapatkan koleksi
terbaru yang belum ada di pasaran tempatan. Ada juga yang terlalu sibuk dengan
kerjaya masing-masing tetapi mahu kekal bergaya dengan fesyen terkini dan
berjenama. Bukan itu saja, harga yang dibeli terus dari Eropah lebih jimat dari
butik sedia ada di Malaysia.
“Sebagai ‘personal shopper’, tugas saya bukan sekadar
tukang beli malah menjadi menawarkan khidmat nasihat profesional kepada individu berkaitan perihal
fesyen dan urusan membeli-belah. Apatah lagi pengalaman yang luas sebagai
pramugari dahulu menjadi satu bonus kepada saya berkongsi pandangan dengan
mereka,” katanya yang akan ke Eropah setiap tiga bulan bagi memenuhi permintaan
pelanggan.
Kebiasaannya, beberapa
bulan sebelum ke luar negara, beliau akan menguar-uarkan pesanan itu di laman sosial
dan menerima tempahan dengan slot terhad berdasarkan ‘siapa cepat, dia dapat’.
Ini kerana jenama seperti
Louis Vuitton, Chanel dan Hermes hanya boleh dibeli dengan kuantiti yang
terhad.
Selain itu, syarikatnya One
Pekjah Enterprise turut menawarkan barangan berjenama yang telah diguna pakai atau
‘preloved’ kepada pelanggannya dengan harga berpatutan.
![]() |
Sempat aku bergambar ngan founder OnePekjah |
“Ada beg tangan yang hanya
digunakan sekali dua oleh pemilik tetapi sudah mahu dijual kerana bertukar cita
rasa. Dari tidak digunakan lebih baik ia dijual dan mendapatkan beg yang baru.
Tetapi jangan silap, tidak semua barangan ‘preloved ‘ murah harganya. Ini
kerana bagi sesetengah koleksi edisi terhad, harganya mungkin mahal dari waktu
ia dibeli. Ia bagaikan satu pelaburan bagi sesetengah pemilik,”kata ibu kepada
empat anak lelaki berusia tiga hingga 17 tahun ini.
Setiap kali menerima
pesanan, pelanggan diminta menjelaskan jumlah penuh bayaran. Beliau juga
menawarkan bayaran ansuran bulanan kebiasaanya tiga bulan sebelum ke luar
negara. Jika tiada barangan yang dipesan, pelanggannya akan menerima penuh wang
mereka kembali.
Buka itu saja, bagi
meningkatkan keyakinan pelanggan, Wan Faizah akan sentiasa mengemaskini laman
sosial serta memuat naik gambar aktiviti membeli-belah. Ini kerana sejak
kebelakangan ini, banyak akaun palsu wujud memperdayakan pengguna . Ada juga
yang menjual produk tiruan tetapi dengan harga produk asli.
Antara pesanan termahal
yang diterima adalah beg tangan Birkin yang dibelinya berharga RM 70,000.
“Itulah seronoknya menjadi
‘personal shopper’, selain menjana pendapatan ribuan ringgit serta melancong ke
luar negara, saya juga dapat membeli barangan yang sebelum ini hanya mampu
tengok, walaupun ianya milik orang lain,” kongsinya bagi mengakhiri perbualan.
Bagi yang ingin menggunakan khidmat personal shopper, boleh follow Wan di Instagram : @Onepekjah
No comments:
Post a Comment